Home Section Blog
Example of Section Blog layout (FAQ section)
ADHD Drukuj

Jak pomóc dziecku nadpobudliwemu psychoruchowo ?

Kręcone, żywe srebro, niegrzeczne, a może nadpobudliwe?

Porusza się wyłącznie biegiem, na niczym nie może się dłużej skupić, nie odkłada zabawek na miejsce, wchodzi w konflikty z innymi dziećmi, jego zachowanie budzi niepokój najbliższych domowników, przysparza problemów nauczycielom. Pojawia się w tym momencie pytanie: czy trzeba udać się z nim do lekarza, psychologa, znachora, czy lepiej po prostu uzbroić się w cierpliwość? Zadaje je większość rodziców dzieci sprawiających tego typu problemy, nauczyciele w tym względzie wydają się być bezradni, pomimo tego, iż problem jest dość powszechny i sporo się na ten temat pisze i mówi. Termin "nadpobudliwość psychoruchowa'' zrobił ostatnio dużą karierę. Nadużywają go nauczycielki nauczania początkowego i przedszkoli. Diagnoza taka budzi powszechny niepokój, a jednocześnie rodzi poczucie bezradności i małej sprawczości. Współczujemy rodzicom takich dzieci, często obarczamy ich winą, staramy się zrzucić odpowiedzialność za losy "żywych" maluchów, szukając winnych zaistniałej sytuacji. Tymczasem nie każde dziecko aktywne, ruchliwe, zapominalskie, krzykliwe jest nadpobudliwe.

Co może wzbudzać twój niepokój?

Nadpobudliwość ujawnia się wcześnie , między trzecim a piątym rokiem życia , ale pierwsze objawy zaburzenia mogą dać o sobie znać w różnym wieku: zdarza się, że stają się one widoczne dopiero w późnym dzieciństwie lub wręcz w okresie dorastania. Nie wiadomo, dlaczego pojawienie się symptomów jest u tych dzieci (młodzieży ) opóźnione.

Twój niepokój może rzeczywiście wzbudzać fakt wystąpienia w tym czasie takich zachowań jak:

  • Nadmierna ruchliwość (zarówno w zakresie dużej jak i małej motoryki-nie jest w stanie usiedzieć w miejscu, ma często nerwowe ruchy rąk, które są ciągle czymś zajęte, rusza nogami, chrząka, wydaje dziwne dźwięki, )
  • Brak samokontroli i refleksji na temat własnego zachowania
  • Trudności z koncentracją uwagi ( słucha nieuważnie, rozprasza się, nie pamięta co miało zrobić, robi wrażenie mało spostrzegawczego)
  • Impulsywność (działa szybko, bez zastanowienia, akceptuje łatwo cudze pomysły, domaga się natychmiastowego zaspokojenia swoich potrzeb, wyrywa się często z odpowiedzią zanim padnie pytanie, odpowiada bezmyślnie)
  • Zaburzone relacje z rówieśnikami (stara się przejmować inicjatywę w zabawie, nie umie przegrywać, często w sposób niezamierzony zadaje krzywdę innym dzieciom, jest krzykliwy, napastliwy, nie umie czekać na swoją kolej.
  • Trudności z uwewnętrznianiem swoich zachowań i wypowiedzi (nazywają głośno to co robią, co dezorganizuje prace na lekcji.
  • Brak kontroli emocji, motywacji i stanu pobudzenia ( co utrudnia funkcjonowanie w grupie, a czasem wręcz uniemożliwia realizację celów.

Zadaj sobie dodatkowe pytania zanim uznasz, że problem dotyczy twojego dziecka?

  • Czy problemy z zachowaniem zdarzają się nagminnie, czy dotyczą tylko specyficznych sytuacji ?
  • Czy dziecko na niczym nie może się skoncentrować, a może są sytuacje, przedmioty, które przyciągają jego uwagę i angażują na dłużej ?
  • Czy kłopoty pojawiły się dawno czy dopiero miesiąc temu ?
  • Czy dziecko, pomimo tego, że skończyło dwa lata nie umie opanować ataków złości , domaga się natychmiastowego zaspokojenia swoich potrzeb ?
  • Czy fakt , że moje dziecko jest ruchliwe dostrzegają inni , którzy informują nas o tym ?

Powszechność problemu nadpobudliwości

Bardzo dużo osób cierpi na ADHD . Na podstawie licznych badań szacuje się, ze na całym świecie zaburzeniem tym dotkniętych jest od 2 do 9,5% dzieci w wieku szkolnym; nauko Co więcej, wbrew temu co dawniej sądzono, objawy nie zawsze ustępują z wiekiem; nieraz utrzymują się u dorosłych. Osoby te mają problemy z przystosowaniem się w pracy, szkole, lub w innych sytuacjach społecznych,

W poszukiwaniu przyczyn

ZESPÓŁ NADPOBUDLIWOŚCI RUCHOWEJ z DEFICYTEM UWAGI (attention - eaficit hyperactivity discorder - ADHD ) w/g najnowszych badań ( z połowy lat 90 ) uwarunkowany jest w dużej mierze genetycznie , a więc jeżeli matka lub ojciec byli dziećmi nadpobudliwymi to prawdopodobieństwo, że będą borykali się z tym problemem u swoich dzieci jest dość duże ( 50 procent ). Jeszcze kilka lat temu sadzono, że jedną z przyczyn zaburzeń koncentracji i koordynacji jest nieodpowiednia dieta ( np. słodycze i konserwanty ). Nie zaszkodzi też wykluczyć z diety dziecka colę i herbatę, które zawierają pobudzającą kofeinę i są po prostu niezdrowe. Nie udowodniono jednak bezpośredniego wpływu kofeiny na nadpobudliwość. Wbrew powszechnym opiniom nie wykazano, by dieta, np. ilość cukru spożywanego przez dziecko decydowała o jego sposobie reagowania na bodźce. Do niedawna popularne też były teorie obarczające rodziców odpowiedzialnością za zachowania dzieci. Dzisiaj wiadomo, że jest to zbyt proste wyjaśnienie problemu. Niewątpliwym jest fakt, że mózg dziecka nadpobudliwego funkcjonuje inaczej niż mózg dziecka zdrowego .Dopływające z zewnątrz bodźce bombardują go, a on na skutek zaburzonych procesów analizy i syntezy nie może się w tym wszystkim połapać. Jego świat jest chaotyczny , dziecko jednocześnie odbiera kilka sygnałów i nie wie na czym się skupić.

Okazuje się więc, że ADHD nie jest prostym zaburzeniem uwagi jako takiej, źródłem tej dysfunkcji jest niemożność hamowania impulsywnych reakcji ruchowych na tego typu bodźce. Inni badacze z kolei odkryli, że dzieci z zespołem nadpobudliwości ruchowej gorzej sobie radzą z przygotowaniem odpowiedzi motorycznych na przewidywane zdarzenia i nie reagują na informacje zwrotne o popełnianych przez siebie błędach. Spowodowane jest to, zdaniem naukowców lat 90- tych, nieprawidłowym rozwojem obwodów neuronalnych, odpowiedzialnych za hamowanie i samokontrolę. Prawdopodobieństwo pojawienia się tego zespołu jest co najmniej trzykrotnie częstsze u chłopców niż u dziewczynek; pewne badania wykazały nawet dziesięciokrotnie wyższą zapadalność chłopców na tę chorobę, przypuszczalnie dlatego, że są oni genetycznie bardziej podatni na zaburzenia układu nerwowego niż dziewczynki.

U dzieci nadpobudliwych niektóre obszary mózgu źle funkcjonują, przyczyniając się być może do objawów tej choroby. Z zaburzeniem związane są: kora przedczołowa, cześć móżdżku oraz co najmniej dwa spośród pięciu skupisk neuronów znajdujących się w głębi mózgu, objętych wspólną nazwa jąder ( lub inaczej zwojów ). Okazuje się , że te części układu nerwowego są mniejsze niż normalnie. Co powoduje, że te struktury mózgu są mniejsze u osób z ADHD ? Nikt tego nie wie, ale wiele danych eksperymentalnych wskazuje na to, ze mogą tu odgrywać rolę mutacje w obrębie kilku genów, zwykle bardzo aktywnych w korze przedczołowej i w zwojach podstawy. Istnieją dowody na genetyczne uwarunkowanie tego typu defektu (bad.J.J.Gillis z University of Colorado-1992r. )

Powstanie ADHD wiąże się też z wpływem czynników pozagenetycznych. Należą do nich m. in. wcześniactwo, picie alkoholu i palenie papierosów przez matkę w czasie ciąży, ekspozycja na wysokie stężenie ołowiu we wczesnym dzieciństwie oraz urazu mózgu, zwłaszcza uszkodzenie kory przedczołowej. Ale wszystkie te czynniki razem wzięte wyjaśniają nie więcej niż 20-30% przypadków ADHD u chłopców i jeszcze mniejszy odsetek u dziewcząt. Za przetwarzanie informacji w naszym mózgu odpowiada m.in. dopamina, związek chemiczny, który odgrywa rolę neuroprzekaźnika i odpowiedzialny jest za przekazywanie informacji z jednej komórki nerwowej neuronu do drugiej. Dopaminę wydzielają neurony zlokalizowane w określonych obszarach mózgu, a jej zadaniem jest hamowanie lub modulowanie czynności innych neuronów, zwłaszcza związanych z emocjami i ruchem (np. przyczyną zaburzeń ruchowych charakterystycznych dla choroby Parkinsona jest zanik neuronów produkujących dopaminę, zlokalizowanych w istocie czarnej) U dzieci nadpobudliwych wydzielanie dopaminy nie jest zrównoważone i być może jest to jeden z powodów, dla których tak trudno jest im się skupić. Podejrzewa się w tym względzie uwarunkowania natury genetycznej. Zaburzenie samokontroli oraz utrudnione hamowanie własnych zachowań - jako efekt defektów genetycznych i strukturalnych.

Samokontrola, to jest zdolność hamowania lub odraczania pierwotnej reakcji motorycznej lub emocjonalnej na zdarzenia, jest niezbędna do wykonania każdego zadania. Większość dzieci w miarę dorastania uczy się podejmować formę aktywności umysłowej zwane, funkcjami wykonawczymi, które pomagają im pomijać czynniki zakłócające tj. rozpraszające uwagę, przypomnieć sobie, do jakiego celu dążą i podejmować odpowiednie kroki. Aby np. zrealizować to, co się zamierzyło trzeba zapamiętać jaki był cel podjętej działalności ( cofać się myślami), podpowiadać sobie konieczne do jego osiągnięcia kroki ( wybiegać myślami naprzód) trzymać emocje na wodzy i motywować się do działania. Kto nie potrafi wyhamować zakłócających myśli i impulsów, ten nie wykona żadnej z tych funkcji. Problemy tej natury mają dzieci z zespołem ADHD.

W pierwszych latach życia funkcje wykonawcze mają charakter zewnętrzny, tj. dziecko próbując zapamiętać zadanie mówi do siebie na głos ( monologizuje), a otoczenie ma dostęp do jego myśli. W miarę dorastania proces ten ulega uwewnętrznieniu. Dzieci z ADHD nie potrafią powstrzymać się od realizacji tych funkcji wykonawczych publicznie, a więc rozwiązując problem mówią do siebie na głos, co często wpływa negatywnie na obraz dziecka.

Funkcje wykonawcze obejmują cztery grupy aktywności umysłowej :

  1. Pamięć operacyjna ( przechowywanie w mózgu informacji nad zadaniem, nawet gdy nie istnieje już bodziec stanowiący jej źródło.
  2. Internalizacja monologów (do 6 roku życia dziecko myśli głośno, ok. 7-10 lat pojawia się monolog wewnętrzny).
  3. Kontrola emocji, motywacji i stanu pobudzenia ( ułatwia ona realizację celów i sprzyja akceptowanym społecznie formom zachowania).
  4. Rekonstytuowanie ( umiejętność rozkładania zaobserwowanych zachowań na czynniki i tworzenie z nich nowych kombinacji, składających się na nowe zachowania, które skutecznie przyczyniają się do osiągnięcia obranego celu.)

Jak pomóc dziecku nadpobudliwemu psychoruchowo ?

Każde dziecko potrzebuje wiele zrozumienia, ale dziecku nadpobudliwemu jest ono szczególnie potrzebne. Warto pamiętać, że jego zachowanie, męczące dla otoczenia jemu samemu sprawia również poważne problemy. Jeśli przyjąć, że u podłoża nadpobudliwości leży zaburzenie mechanizmu hamowania zachowania, opóźniający z kolei nabycie zdolności uwewnętrzniania i realizowania opisanych wcześniej czterech funkcji wykonawczych, to dzieciom z ADHD można pomóc :

  • organizując im środowisko zewnętrzne ( uporządkowane otoczenie to ważny element ewentualnego leczenia farmakologicznego.Takie dziecko żyje w świecie wewnętrznego niepokoju i dlatego świat wokół niego powinien być uporządkowany.
  • Dziecko nadpobudliwe potrzebuje więcej zrozumienia , tolerancji i cierpliwości ze strony dorosłych. Warto pamiętać, że jego zachowania, męczące dla otoczenia, jemu samemu sprawiają również poważne problemy, trudniej mu znaleźć przyjaciół, trudno odnieść sukces, trudniej usłyszeć pochwały.
  • Wprowadzaj porządek i rutynę. Większość dzieci lubi, kiedy rytm dnia jest stały. Znana pora wstawania, posiłków, obowiązków i kładzenia się spać. Daje im to poczucie bezpieczeństwa i stałości. Poza tym układ nerwowy i cały organizm dziecka ma czas na regenerację.
  • Ograniczaj bodźce. Ponieważ dziecko łatwo się rozprasza, należy się starać by w domu był spokój. Należy unikać puszczania głośnej muzyki, zapraszania często i wielu gości naraz trzeba ograniczać przesiadywanie przed telewizorem czy komputerem. Trzeba dbać o to, by dziecko mogło się skupić na jednej czynności. Kiedy je, niech nie gra radio. Kiedy czyta, niech nie je itd.
  • Mów jasno i wyraźnie. Staraj się, by to, co mówisz, było jak najbardziej konkretne. Zamiast ogólnego: '' znów nie posprzątałeś pokoju '', powiedz raczej: ''pościel łóżko''. Zamiast ''ale z ciebie niezdara'' powiedz: 'trzymaj filiżankę za ucho ''. I nie dawaj dziecku zbyt dużo możliwości wyboru.
  • Staraj się planować. Dzieci nadpobudliwe wytrąca z równowagi wszystko, co jest nagłe i niespodziewane. Dlatego jest dobrze w domu
  • Przewiduj za dziecko wydarzenia. Rozkładaj jego przyszłe zadania na prostsze, mniej odległe czynności i natychmiast nagradzaj dziecko. Celem tych zabiegów jest zastąpienie dziecka wewnętrznych, niewłaściwie funkcjonujących systemów informacji, zasad i motywacji.
  • Zadbaj o miejsce pracy dziecka. Każde dziecko w wieku szkolnym, a zwłaszcza nadpobudliwe powinno mieć wygodne i ciche miejsce pracy, z małą ilością przedmiotów dookoła. Najlepszy będzie jasny blat, lampa i dwa pojemniki : na kredki i na długopisy. Miejsce do pracy powinno być jasne i nie zagracone.
  • Kąpiel dziecka nadpobudliwego traktuj nie tylko jako zabieg higieniczny ale też jako doskonały moment do relaksu i wyciszenia.
  • Staraj się interweniować w sytuacjach konfliktowych, w jakie uwikłało się twoje dziecko, reguluj jego zachowania, ucz go innego sposobu negatywnych uczuć.
  • zachęcaj dziecko do wykonywania różnego rodzaju prac plastycznych, które pomogą mu uzewnętrznić jego uczucia.
  • Staraj się dostosować tempo pracy i zabawy do możliwości psychofizycznych dziecka.
  • Zapewnij dziecku specjalistyczną pomoc psychologiczno - pedagogiczną w momencie, gdy dziecko zaczyna mieć problemy w nauce.
  • Daj dziecku szansę wypowiadania się, jednocześnie porządkuj jego wypowiedzi, pamiętając o tym, że dziecko ma skłonność do udzielania pochopnych odpowiedzi.
  • Staraj się budzić zainteresowania dziecka i angażować go w bardzo konkretnym działaniu.
  • Bądź elastycznym rodzicem. Pamiętaj, że twoje wypróbowane metody wychowawcze mogą cię zawieść. Dziecko nadpobudliwe wymaga jasno określonych reguł ale nadmierny rygoryzm często daje odwrotny skutek do zamierzonego.
  • Nie obwiniaj się . Nic dziwnego, że mając w domu tak żywe dziecko, często niesforne i ty- rodzic stajesz się impulsywna i nie postępujesz '' właściwie '. Jeśli zdarzy ci się zareagować agresją spróbuj sobie wybaczyć. Po prostu przeproś dziecko i działaj dalej. Jeśli napady furii zdarzają się to zwróć się o pomoc do specjalisty.
  • Ucz się skutecznych metod radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Pracuj nad własnymi emocjami, ucz się tzw. Komunikacji otwartej. W tym celu, jeżeli jest to tylko możliwe bierz udział w ''Szkole dla Rodziców''.
  • Staraj się konfrontować dziecko z konsekwencjami swoich zachowań. Przypominaj i podpowiadaj mu, jak ma postępować, aby lepiej zorganizować czas i móc korzystać z rozmaitych wskazówek.
  • Staraj się współpracować ze szkołą, przedszkolem do którego uczęszcza twoje dziecko - dbaj o jego pozytywny wizerunek w oczach innych.
  • Możesz, po konsultacji z lekarzem podawać leki. Poprawiają one zdolność hamowania i regulowania impulsywnych zachowań. Współczesne leki zapewniają znaczną poprawę w zachowaniu dzieci z ADHD. Dzieci stają się mniej impulsywne, lepiej zapamiętują, przejawiają większą samodzielność, dzięki temu stają się bardziej lubiane w gronie kolegów i nauczycieli.
  • Baw się razem z dzieckiem. Są zabawy, które mogą powoli ale dość skutecznie mogą pomóc wyciszyć dziecko i poprawić jego funkcjonowanie szkolne i społeczne
  • Przypominaj dziecku o pewnych obowiązkach, umieszczając, np. karteczki z różnymi napisami w widocznych miejscach.
  • Podsuwaj dziecku rozwiązania alternatywne. Zamiast mówić, żeby przestało coś robić, staraj się mu posunąć, co mogłoby zacząć robić.

Pamiętaj o dziesięciu podstawowych prośbach dziecka nadpobudliwego, które zawierają całą esencję i wykładnię skutecznego postępowania z dzieckiem nadpobudliwym. Oto one :

  1. Pomóż mi skupić się na jednej czynności.
  2. Chcę wiedzieć, co się zdarzy za chwilę.
  3. Poczekaj na mnie, pozwól mi się zastanowić.
  4. Jestem w kropce, nie potrafię tego zrobić, pokaż mi wyjście z tej sytuacji.
  5. Chciałbym od razu wiedzieć, czy to, co robię, jest zrobione dobrze.
  6. Dawaj mi tylko jedno polecenie naraz.
  7. Przypomnij mi, żebym się zatrzymał i pomyślał.
  8. Dawaj mi małe zadania do wykonania, kiedy cel jest daleko gubię się.
  9. Chwal mnie choć raz dziennie, bardzo tego potrzebuję.
  10. Wiem, że potrafię być męczący, ale czuję, ze rosnę, kiedy okazujesz mi, jak mnie kochasz !

LITERATURA

T.Wolańczyk, A.Kołakowski, M.Skotnicka Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, wyd. BiFolium Russell A. Barkley. Dzieci nadpobudliwe i roztargnione w: Świat Nauki, Listopad 1998.
Hanna Nartowska. Wychowanie dziecka nadpobudliwego, Nasza Księgarnia.
Jolanta Makowska.Dzieci trudne do kochania,Instytut Wydawniczy CRZZ.

 
Jak zapobiegać płaskostopiu Drukuj

Jak zapobiegać płaskostopiu. Praktyczne rady dla rodziców.

Prawidłowe podparcie stóp, jest ważne w każdym okresie życia, najbardziej jednak w pierwszych latach rozwoju dziecka. Zadbanie o to zapobiega pojawieniu się problemów zdrowotnych w przyszłości.
Podczas stania i chodzenia prawidłowo zbudowana stopa nie przylega w całości do podłoża. Jej wewnętrzna krawędź tworzy rodzaj sklepienia. Prawidłowe wysklepienie stopy jest możliwe dzięki pracy mięśni i więzadeł. Jeżeli są one niewydolne, sklepienie obniża się i stopa staje się płaska. Płaskostopie u dzieci do 4 roku życia traktowane jest jako fizjologiczne, zatem rodzice w tym okresie nie powinni się niepokoić. Płaskostopie występujące u dzieci powyżej 5 roku wymaga korekcji. Zaniedbane płaskostopie w okresie intensywnego wzrostu dziecka około 12-13 roku, może przynieść nieodwracalne skutki. Osoby dotknięte tą wadą narzekają na dotkliwe bóle nóg, opuchnięte kostki, ciężki kołyszący chód, stopy szybko się męczą, ich sprawność jest obniżona. Osoby te stawiają stopy lekko na zewnątrz. Stopa płaska powoduje nadwyrężenie mięśni i więzadeł łączących kości, które naciskają na stawy. W efekcie może dojść do zmian zwyrodnieniowych stawów, bolesnych zniekształceń i odcisków. Ze względu na częstość występowania, płaskostopie można traktować jako prawdziwą plagę.

Już od wczesnego dzieciństwa można wiele zrobić, aby stopy naszych dzieci rozwijały się prawidłowo.

Oto kilka praktycznych rad dla rodziców:

  • Nie krępujemy niemowlęcia ciasnymi śpiochami, rajstopami ? zapewniamy mu swobodę ruchów.
  • Już małe dziecko pobudzamy do ćwiczeń, łaskocząc je w podeszwy stóp ? odruchowo przykurczy wtedy paluszki.
  • Stawiamy dłoń pod stópki dziecka ? stawiając opór ich naciskowi.
  • Nie przyspieszamy nauki chodzenia wkładając dziecko do chodzika, skraca się wówczas okres raczkowania. Maluch sam stanie na nogi, kiedy jego układ kostny będzie do tego gotowy.
  • Nie pozwalamy dziecku siadać na podłodze z nogami podwiniętymi pod pupę. Pozycja taka sprzyja wykoślawieniu kolan.
  • Zachęcamy dziecko w lecie do zabawy na bosaka na trawie, kamykach, piasku. To nie tylko świetna zabawa, ale również gimnastyka wzmacniająca mięśnie stóp.
  • Nie pozwalamy dziecku, aby skakało w ?gumę? i przez skakankę na asfalcie, zeskakiwało z trzepaka na betonowe podłoże.
  • Zapobiegajmy otyłości u dzieci. Im większy ciężar, tym większą pracę muszą wykonać mięśnie stóp.
  • Nie narażamy dziecka na długie stanie w bezruchu, zwłaszcza w rozkroku, to pozycja pogłębiająca koślawość kolan i płaskostopie, bowiem w pozycji tej sklepienia stóp są bardzo obciążone, a to sprzyja powstawaniu wady.
  • Dzieciom, które umieją jeździć na rowerze, można ustawić siodełko odrobinę za wysoko. Konieczność sięgania do pedałów czubkami palców zmusza mięśnie stóp do treningu.
  • Zapewnijmy dziecku odpowiednie obuwie.
  • cholewka powinna sięgać ponad kostkę,
  • noski butów powinny być szerokie, obcas stabilny, sztywny napiętek, sznurowane, z miękkiej skóry (lub tworzyw naturalnych),
  • podeszwa grubsza i uginająca się, która amortyzuje wstrząsy podczas chodzenia, lekko wyprofilowane.
  • Niewłaściwe obuwie noszone przez malucha może być w przyszłości przyczyną deformacji stóp.
  • Buty powinny być nowe, a nie po innym dziecku.

U dzieci z wadami stóp ? głównie przy stopach płaskich i płasko ? koślawych obserwuje się wykoślawione zapiętki i obcasy, silniej zdarte po wewnętrznej stronie buta.

Wkładki ortopedyczne, nie powinny być kupowane na własną rękę, bez konsultacji ortopedycznej. Noszenie wkładek niewątpliwie pomaga w leczeniu płaskostopia, lecz NIE ZASTĘPUJE ĆWICZEŃ. U dzieci, które noszą wkładki, lecz nie ćwiczą regularnie, dochodzi do rozleniwienia mięśni i zahamowania ich rozwoju.

Najskuteczniejszą metodą leczenia płaskostopia są ćwiczenia wysklepiające stopę. Oto kilka przykładowych ćwiczeń możliwych i łatwych do wykonania w warunkach domowych:

  • Pozycja wyjściowa siedząca - przed dzieckiem garść kasztanów, kangurki (piłeczki), guziki lub inne drobne przybory. Palcami prawej i lewej stopy układamy: dziewczynki - kwiatka, chłopcy - samochód.
  • Pozycja wyjściowa - postawa stojąca - ruchami gąsienicy (pełzając) przemieszczamy się do przodu.
  • Pozycja wyjściowa ? postawa stojąca - rolowanie kocyka lub ręcznika palcami stóp.
  • Marsz w wysokim wspięciu na palcach.
  • Pozycja wyjściowa siedząca, stopy trzymają stroną podeszwy piłkę ? podrzucanie piłki stopami do rąk.
  • Siad na krzesełku ? przed dzieckiem na podłodze kartka z bloku, między 1 i 2 palcem stopy ołówek (trzymany dość mocno) ? rysowanie prawą nogą imienia, lewą nazwiska.
  • Siad na krzesełku, zakładanie skarpetki palcami prawej stopy na lewą nogę i odwrotnie (skarpetka musi być dość luźna).
  • Zabawa w ?dźwig? - stajemy na jednej nodze, palcami drugiej nogi podnosimy woreczek (towar ) w górę przekładając go na inne miejsce (statek ).
  • Leżenie tyłem (na plecach) - w palcach stóp woreczki ? wykonujemy rowerek, starając się nie wypuścić woreczków. ?Jedziemy na wycieczkę w góry?.
  • Postawa stojąca na gazecie ?stojąc na prawej stopie zapobiegamy przesuwaniu się gazety, lewa stopa ruchem chwytnym rozrywa gazetę na drobne kawałeczki.

Co możemy zrobić?

  • Oglądamy buty dziecka ? wykoślawione zapiętki, silniej zdarte po wewnętrznej stronie buta, świadczą o płaskostopiu i koślawości pięt.
  • Obserwujemy odciski jego bosych mokrych stóp na gładkim twardym podłożu ? jeżeli odbiła się cała stopa lub prawie cała, to świadczy, że maluch ma płaskostopie.
  • Obserwujemy, czy występuje u dziecka niechęć do spacerów, szybkie męczenie się, bóle stóp, łydek, potykanie się na prostym podłożu ? to również wczesne symptomy płaskostopia.
 
"Czerwone sygnały" - czyli jak rozpoznawać czy dziecko - młody człowiek ma kontakt z narkotykami Drukuj

Odpowiedź na to trudne pytanie powinnI znać nie tylko wychowawcy, nauczyciele, ale przede wszystkim rodzice dorastających dzieci. Nasz brak rzetelnej wiedzy nie powinien być dostatecznym usprawiedliwieniem i zrzuceniem odpowiedzialności na inne osoby.

Aby skutecznie działać i interweniować, powinniśmy być wyposażeni w niezbędne podstawy dotyczące przyczyn i skutków sięgania po narkotyki. Istnieje wiele prac naukowych, informatorów oraz broszur dotyczących problematyki narkomanii i uzależnień. To opracowanie ma na celu dostarczenie Państwu tylko niezbędnych informacji, ułatwiających odpowiedź na postawione w tytule pytanie. Jest wstępem i zachętą do lektury materiałów opracowanych przez profesjonalistów, którzy na co dzień pracują z osobami uzależnionymi od narkotyków. Dotyczy trzech zagadnień związanych z tematem:

  • przyczyn, dla których dzieci i młodzież sięgają po narkotyki,
  • sygnałów świadczących o kontakcie z narkotykiem,
  • sposobów zapobiegania.

Z analizy dostępnych materiałów możemy wywnioskować, że istnieje wiele powodów, dla których dzieci i młodzież sięgają po środki uzależniające. Jednym z podstawowych, a zarazem najczęściej spotykanym powodem jest chęć poznania, na czym polega stan odurzenia. Wówczas po narkotyk, alkohol lub papieros sięgają w celu odurzania się i doznania przyjemnych wrażeń. Kolejnym powodem jest ciekawość i nuda. Dzieci i młodzież chcą poznać to, co zakazane, o czym się mówi w mediach, że szkodzi. Poszukują nowych podniet, przygód i doświadczeń. Tak wypełniają swój wolny czas, często samotnie spędzany w domu. Nuda też może stać się ważnym powodem, żeby "brać" i czymś się zająć.

Sama chęć zorganizowania i spróbowania zakazanego środka jest przygodą wartą zaryzykowania. Jednak najczęściej spotykanym i wskazywanym przez specjalistów powodem jest wpływ grupy rówieśniczej. Młody człowiek, z natury towarzyski, nie chce być sam poza grupą, więc robi to, co jej członkowie i przejmuje ich styl bycia. Wówczas nie wchodzi w grę przeciwstawienie się takiemu modelowi, który dla niego jest równoznaczny z brakiem akceptacji i odrzuceniem. Dla niego taka sytuacja jest zbyt trudna lub wręcz niemożliwa do przyjęcia.

Ucieczka od problemów wewnętrznych i zewnętrznych może być także dostatecznym powodem i motorem do sięgnięcia po coś, co zdaniem innych jest "lekarstwem na smutki i żale". Rzeczywistość pokazuje, że narkotyk nie rozwiązuje problemów, ale sprawia, iż wydają się odległe i mało ważne.

Niewielu z nas zdaje sobie sprawę z faktu, że sami jesteśmy przykładem negatywnych zachowań i zwyczajów tak chętnie naśladowanych przez dzieci i młodzież. Jeżeli sami sięgamy po alkohol, papierosy lub inne środki odurzające, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że nasze dziecko też ich przynajmniej spróbuje.

Na uwagę zasługują również "znaki" będące sygnałem do wszczęcia alarmu i podjęcia odpowiednich kroków. Istnieje kilka tzw. czerwonych sygnałów, które pozwalają nam na zorientowanie się czy dziecko ma kontakt z narkotykiem. Specjaliści dzielą je na kilka grup :

  • zmiany w wyglądzie fizycznym,
  • zmiany osobowości,
  • zmiany w nawykach i aktywności,
  • oprzyrządowanie oraz kolizje z prawem.

Co robić, aby dziecko nie sięgnęło po narkotyk i jak reagować, gdy zorientowaliśmy się, że nasze dziecko jest narkomanem?

POWINNIŚMY :

  • Dążyć do tego, aby stworzyć dziecku dom, w którym czuje się bezpiecznie.
  • Posiąść wiedzę na temat narkotyków.
  • Negować używanie narkotyków.
  • Być wzorem do naśladowania.
  • Zachęcać dziecko do szczerych rozmów na wszystkie tematy.
  • Ustalić zasady obowiązujące i przestrzegane przez domowników.
  • Mobilizować dziecko do rozwijania swoich zainteresowań.
  • Znać kolegów i koleżanki, z którymi spędza czas wolny od zajęć lekcyjnych.
  • Mieć czas na wysłuchanie własnego dziecka.
  • Wzbudzać w dziecku poczucie własnej wartości.
  • Podjąć natychmiastową reakcję w przypadku zauważenia sygnałów świadczących o tym, że dziecko sięga po narkotyk.
  • Ustalić tok postępowania podczas interwencji.
  • Zebrać jak najwięcej informacji o przyczynach takiego zachowania.
  • Zastosować środki przymusu i wzmożonej kontroli.
  • Zgłosić się do pedagoga lub psychologa szkolnego, najbliższej poradni lub ośrodka zajmującego się uzależnieniami.

Symptomy

ZMIANY OSOBOWOŚCI:

  • Chwilowe zmiany nastroju, skryty, nadwrażliwy, wybuchowy, wrogo nastawiony do otoczenia, nie okazujący jak dotychczas uczuć bliskim osobom narastający konflikt z rodzicami, lekceważy, łamie podstawowe obowiązki i zasady, nie rozmawia z rodzicami, zrywa kontakty z dotychczasowymi kolegami - koleżankami, dobiera nowe często starsze towarzystwo, brak dążeń do zdobywania wiedzy oraz kontynuacji dotychczasowych zainteresowań, ma niską samoocenę, nie wierzy we własne siły, pojawiają się notoryczne kłamstwa, spóźnia się do szkoły, coraz później wraca do domu, odczuwa lęki.
  • ZMIANY W AKTYWNOŚCI I NAWYKACH przesiaduje godzinami w swoim pokoju, bez uprzedzenia nie wraca do domu na noc, znika na krótko z domu, zaniedbuje domowe obowiązki, ma bałagan w pokoju, odbiera dziwne telefony o różnych porach, ma wyraźny przypływ apetytu lub utraty łaknienia, śpi w dzień a zaczyna aktywne życie w nocy, znikają pewne wartościowe rzeczy z domu, stale coś chowa przed domownikami, używa przekleństw, niezrozumiałego języka, często wietrzy pokój, używa kadzideł i odświeżaczy powietrza, nie odrabia lekcji, wagaruje, narusza dyscyplinę szkolną, jest zawieszony w prawach ucznia, podczas przerw szuka ustronnych miejsc.

ZMIANY W WYGLĄDZIE FIZYCZNYM:

  • Spadek ciężaru ciała, przeziębienia, grypy, bóle żołądka, złe samopoczucie rano, zahamowanie wzrostu, potężny przyrost masy mięśniowej, bulimia, nieregularne miesiączkowanie, niespójna bełkotliwa mowa, potok słów, okresy niepamięci, gorsza pamięć, napuchnięte, czerwone oczy, rozszerzone lub zwężone źrenice, zapalenie spojówek, katary, krwawienia z nosa, oddech z zapachem alkoholu (marihuany), nikotyny, kaszel, ślady po wstrzyknięciach, noszenie długich rękawów nawet w gorące dni, swędzenie i pieczenie skóry, nadmierna potliwość, zawroty głowy, chwiejny chód, niechlujny wygląd.

PRZYRZĄDY:

  • fajki, dodatki do fajek, zamykane skrytki, bibułki do skrętów, okulary słoneczne, krople do oczu, leki przeciwbólowe.

KOLIZJE Z PRAWEM:

  • napaść, włamanie, kradzież, przemoc.
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 2 z 2

Anna Maria Wesołowska

DSC_0380.JPG

Komunikaty

Skargi i wnioski

Skargi i wnioski przyjmowane są przez Dyrektora szkoły – w każdą środę w godzinach od 15.00 do 16.00.

Z kalendarza ...


Dzisiaj jest: Środa
24 Października 2018
Europejski Dzień Otyłości
Imieniny obchodzą
Antoni, Boleczest, Filip, Hortensja,
Marcin, Rafał, Rafaela, Salomon

Do końca roku zostało 69 dni.
Zodiak: Skorpion

Sonda

Czy Państwa zdaniem dziecko czuje się w szkole bezpiecznie?