GIMNASTYKA MÓZGU czyli KINEZJOLOGIA EDUKACYJNA
Twórcą Kinezjologii Edukacyjnej jest doktor Paul E. Dennison. Metoda posługuje się prostymi ruchami ciała dzięki którym następuje integracja funkcji mózgu, usprawnia się komunikacja między prawą i lewą półkulą mózgową. Ćwiczenia te ułatwiają uczenie się, poprawiają pamięć, rozumienie, koordynację. Dzięki wykorzystaniu ruchów GM wszystkie części mózgu włączają się i współpracują , żeby poprawić wybraną umiejętność.
Ćwiczenia z gimnastyki mózgu usprawniają :
- pamięć krótko i długotrwałą
- koncentrację i zdolności skupienia uwagi
- proces pisania i czytania
- koordynację ruchową
- funkcje grafomotoryczne: kaligrafia, krzywe pismo
- funkcjonowanie analizatora wzrokowego: umiejętność różnicowania i rozumienia symboli, koordynacji wzrokowo- ruchowej
- funkcje analizatora słuchowego : rozumienie ze słuchu, pisania ze słuchu, umiejętność wykonywania poleceń
- proces myślenia : proces formułowania myśli, abstrakcyjne myślenie
- wymowę
- zdolności matematyczne (zapamiętywanie cyfr, rachunki, tabliczka mnożenia)
Ćwiczenia z gimnastyki mózgu poprzez ćwiczenia relaksujące i stabilizujące układ nerwowy wpływają na wyciszenie u dzieci nadpobudliwych psychoruchowo.Podstawowe rodzaje ćwiczeń gimnastyki mózgu można podzielić na 4 grupy:
- ćwiczenia na przekraczanie linii środka ciała
- ćwiczenia wydłużające
- ćwiczenia energetyzujące
- i tzw. pozycje pogłębiające
Ćwiczenia na przekraczanie linii środka ciała np.; naprzemienne chodzenie w miejscu z dotykaniem prawą ręką uniesionego lewego kolana i odwrotnie, dotykanie lewą ręką prawej stopy / ręka za plecami , noga zgięta za plecami/ i odwrotnie. Wykonywane powoli, z odwracaniem głowy za ręką, stymuluje wszystkie kanały połączeń między obu półkulami mózgu, stymuluje system równowagi. Usprawnia wykonywanie zajęć domowych, uczenie się koordynację ciała przy zajęciach sportowych.
Ćwiczenia wydłużające np.;pompowanie piętą: stojąc za krzesłem z rękoma na jego oparciu, wykrok prawą nogą do tyłu. Z wdechem wspięcie na palce nogi zakrocznej, z wydechem powrót pięty na podłogę z jednoczesnym ugięciem w kolanie nogi znajdujcej się z przodu. Jeśli nie czuje się trzy tym ćwiczeniu naciągania mięśni, należy zwiększyć wykrok. Ćwiczenie powtórzyć kilka razy wolno i płynnie, następnie zmiana nogi (wykrok drugą nogą).
Ćwiczenia energetyzujące np. masaż punktów na myślenie: jedna ręka na pępku, druga ręka ruchami okrężnymi masuje punkty pomiędzy pierwszym a drugim żebrem pod obojczykiem, po prawej i lewej stronie / zakończenia merydianów nerek/. Ćwiczenie stymuluje przepływ krwi przez tętnicę szyjną do mózgu dzięki czemu mózg zostaje dotleniony, ułatwia płynne czytanie z przekroczeniem linii środka.
Pozycje pogłębiające np. Pozycje Cooka: pozycja siedząca, nogi skrzyżowane w kostkach, kolana lekko ugięte ; ręce splecione jak "idzie kominiarz po drabinie" lub ręce skrzyżowane pod pachą, kciuk na zewnątrz, kręgosłup wyprostowany, oczy zamknięte ,język dotyka górnego podniebienia. Wytrzymaj w tej pozycji ok. 1min. Następnie nogi ułóż równolegle do siebie, palce rąk dotykają się wzajemnie tworząc ,,domek"- oczy patrzą na palce. Wytrzymaj w tej pozycji ok. 1min. Ćwiczenie to pobudza nową korę oraz łączy obszar , który odpowiada za duże , nieprecyzyjne ruchy z obszarem ruchów precyzyjnych. Pozycja Cooka zwiększa dopływ energii do lewej półkuli.Uzyskuje się dzięki temu poprawę koncentracji, stabilności emocjonalnej, ogólną poprawę samopoczucia. Ćwiczenie ułatwia uważne słuchanie i jasne wypowiadanie się oraz uczenie się .
|